Õpi kasutades, kasuta õppides!

Loe intervjuusid koolitajatega

Jaanuarist kuni novembrini 2012 toimus 130-tunnine koolituskursus kutseõppeasutuste keele- ja kutseõpetajatele. Kursused toimusid 6 rühmas üle kogu Eesti (Tartu, Tallinn, Narva, Kehtna) ning nendele osales 80 kutseõppeasutuste õpetajat.

KOOLITUS VIIDI LÄBI KOGEMUSLIKU ÕPPE MEETODITEGA, mis võimaldasõpitut kohe rakendada, selle toimivust katsetada ning samas kõigil üksteiselt õppida ja erinevatest kogemustest kasu saada.

KOOLITUSELE OLID KUTSUTUD NII KUTSE- KUI KEELEÕPETAJAD.

LAK-õppes aitavad keeleõpetajad kaasa aineteadmise loomisele ja aine  ning kutseõpetajad kaasa keeleõppele. Selline koostöö säästab aega, vähendab pinget ja toob kaasa õpilaste paremadõpitulemused.

GRUPPIDES ÕPPISID KOOS ERINEVA EESTI KEELE OSKUSEGA OSALEJAD.
Koolitused toimusid eesti keeles, ning mitte-eesti emakeelega osalejad said kogeda õppimist vastavalt LAK-õppe põhimõtetele ning arendada oma eestikeele oskust toetavas keskkonnas.

Selleks, et luua kutseõppeasutuses LAK-õppeks sobivaid tingimusi, on õpetajal vaja olla oskuslik õpikeskkonna kujundaja ning koostöö tegija. Selleks saigi kursusel omandada nii teises keeles õpetamise metoodika-alaseid teadmisi ja oskusi (erinevad õppemeetodid ja õppetöö vormid, tugi uute strateegiate järjepidevaks kasutamiseks) kui ka õppetöö ettevalmistamise oskusi (planeerimine, eesmärkide seadmine, tegevuse analüüs ja sellele järgnev kavandamine, eneseanalüüs). Kuna LAK-õppe läbiviimisel võib õppetöö ettevalmistamine osutuda tavalisemast töömahukamaks, siis on õpetajal vaja ka tuge erinevate õppe- ja lisamaterjalide leidmise ja loomise kohta.. Kõik need oskused kuluvad marjaks ära ka eesti emakeelega õppijate õpetamisel, sest LAK-õppe alustalad – aineõpe, keeleõpe ja õppima õppimine – on IGA hea õppetunni alustaladeks.

 

Kursuse tagasiside põhjal võib öelda, et:

–          kursuslastes toimus muutus konstruktivistliku õpikäsitluse suunas(Õpetajakesksest õppijakesksemaks; Õppurite poolt eesmärgistatud tegevuse olulisuse tunnetamine; Ei karda enam mõelda konstruktivistlikest õppemeetoditest; Olen aru saanud erinevatest õppimise võimalustest ja õpetamise meetoditest;On andnud süsteemse pildi kasutatavatest aktiivõppe meetoditest ja nende mõjust õppijatele)

 

–          muutus arusaam õpetaja rolli ja autonoomia osas (Õpetaja on juhendaja ja organiseerija; õpilane võtab aktiivselt osa õppeprotsessist; Õppimine ja õpetamine on koostöö ja see on mitmekülgne aktiivne protsess, kus aktiivselt osalevad mõlemad pooled, ainult sel teel on tulemus efektiivne;Sain aru, et palju sõltub minust. Ise olen vastutaja ja otsustaja)

 

–          oma klassides kasutati erinevaid LAK-õppe meetodeid (tagasisides oli välja toodud peaaegu kõiki meetodeid ja muid LAK-õppe põhimõtete rakendusi – eesmärgistamist, kujundavat hindamist, tagasisidet, rääkivaid seinu jm) ning kogeti nende mõju õpilaste õpiaktiivsusele (Õpilased on motiveeritumad, avatumad, kaasatumad. Pole enam võimalik olla kehaga kohal ja vaimus eemal; Kasvab huvi eesti keele kasutamiseks tundides; Elevust, süvenemist materjalisse; Õpilased on aktiivsed, tekib küsimusi, arutelu, õppijate tagasiside on +poolel; Rühmatöö kvaliteedi tõus, eesmärgistamine, õpikeskkonna loomine – plakatid, mööblipaigutus on mõjutanud koostöö; Õpilaste vastutus on tõusnud, rohkem õpilasi tuleb konsultatsioonidele)

 

–          takistusi LAK-õppe rakendamiseks nähakse eelkõige ajapuuduses, õpperühmade suuruses, enda praktika vähesuses (Nõuab õpetajalt suurt eeltööd; Üsna piiratud aeg, pidev õppekava muutmine; Liiga suured rühmad, suur koormus, ajapuudus, mõnikord ebakindel tunne),  õpilaste  suhtumises (Õpilased häbenevad rääkida eesti keelt; Vajadus õpilastele teadvustada, et ka nii saab õppida ja efektiivselt; Mõned õppijad ei taha osaleda rühmatöös), aga ka selles, et kool kui  organisatsioon ei toeta LAK- põhimõtete rakendamist (Vähe õpetajaid,  kes on huvitatud kursustel käimisest; juhtkonnal samuti huvi puudub; Inimeste hirm uue vastu; Ennast tunnen koostööaltimana, aga tean ette, et koolis tekib tõrkeid)

 

–          nähakse võimalusi takistuste ületamiseks ja ollakse optimistlikud (Veenda selles kooli juhtkonda (koos kolleegidega) ja töötada ise enam õppemeetodite juurutamise nimel; Rohkem paindlikkust, mitmekesisust, varieerimist meetodite valikul; Olla parem koordineerija, olla erudeeritum, minna valitud teel julgelt edasiJ; Tegevuste ümberplaneerimine, individuaalne lähenemine õppegruppidele; Aegamööda, vastavalt vajadusele teen ettevalmistusi; Mida rohkem töötan, seda vähem aega läheb; Õppida efektiivselt kasutama aega; Rohkem kasutada eesti keelt ja motiveerida õppijad ka rohkem kasutama; Kavatsen ellu viia kõik, mida olen kursusel õppinud; Kavatsen teha uued tunnikonspektid LAK-õppe meetoditega)

 

–          kursuslased kogesid koolitustel head koostööd, oma koostööoskuste arengut ja väärtustasid seda (Olen veendunud, et nüüd töötan paremini gruppides, väga meeldis koostöö kolleegidega; Koostöö selle kursuse jooksul meeldis kõige rohkem. See on arendanud minu rääkimis- ja mõtlemisoskust eesti keeles; Koostöö aitab kogemusi vahetada ja aidata; Olen avatud erinevate grupitööde jaoks, ei suru alla oma tundeid, ei karda eksida või näidata, et ma ei saanud millestki aru. Tahan teha koostööd; Sain aru, et see oskus on väga tähtis, see kogemus on kasulik,annab mulle head tulemused;Minu arvamusega arvestati. Oli väga hea meeskonnatöö; Meeldis töö rühmades ja paaristööd, võtsin aktiivselt osa; Koostööoskused on arenenud, on toredad kontaktid ja lisasuhtlus

 

–          kursuslased mõtestasid ja pidasid oluliseks õpetajatevahelisi koostöövõimalusi koolis (Nüüd julgen küsida rohkem kutseõpetajalt abi ja koostööd; Olen nüüd paremini hakanud koostöös planeerima; See on nt.üldainete õpetajatega oluliselt süvenenud; Olen algatajaks moodul-õpetajate rühmas, pakun välja võimalusi, olen eestvedaja; Olen teadvustanud vajaduse. Astunud ka esimesi samme koostöö käivitamiseks oma koolis; Ma tean nüüd, kuidas seda teha ja milleks. Ja see on mulle kindlasti vajalik.)

 

–          Kursuslased väärtustasid LAK-õppe põhimõtete kasutamist koolitusel(Minu jaoks oli huvitav LAK-meetodite toimimine ja osalejate eesti keele oskuse märgatav suurenemine; Minu jaoks oli väga huvitav see, et õpetaja ei parandanud vigu, vaid proovis teha nii, et inimene saaks ise aru, kus on viga; Praegu ma ei karda rääkida eesti keeles, sest me rääkisime koolitusel eesti keeles ja meil oli väga hea koolitaja;“Formaat” oli hea, algul harjumatu – tõrget tekitav, arvukad arutelud jne. Leian, et see just oligi VÄÄRTUSLIK sellel koolitusel; Minu rahulolu teemaga on SUPER!!! Sellepärast, et me proovisime kõik järele, arutlesime, see oli väga-väga-väga huvitav ja kasulik.

 

–          Koolikülastused andsid positiivseid elamusi ja kindlustunde, et kursusel õpitu on ka tegelikult rakendatav(Veendumuse, et see toimib ka päriselt; Nägin praktikas, kuidas saab rohkeid võtteid rakendada; Rõõm ja rahulolu hästi läbimõeldud ja läbiviidud tundidest; LAK-meetodid töötavad väga hästi, saab kasutada oma töös; Uus kogemus, enesekindlus, usk endasse; Parim osa koolituses, “loksutas” kogu teooria paika: Andis selle jaoks konteksti; Lisasid kirsi tordile ja näitasid, et reaalselt on see kõik võimalik)

 

–          Üldiselt oldi koolitusega väga rahul(Minu meelest oli lausa ideaalne – kord kuus 2 päeva võiks kesta läbi aastate; Leian, et koolitus oli ette valmistatud täie põhjalikkusega). Tehti mõningaid ettepanekuid kursuse täiustamiseks, millest eelkõige noppisime välja ettepanekud kasutada veel rohkem visuaalseid vahendeid (Õppefilme rohkem; Võib-olla rohkem tuleks teha videote kasutamist); koolikülastused korraldada nii kursuse alguse- kui lõpuosas (Rohkem tunnikülastusi; Koolikülastus võiks olla alguses ja lõpus. Annaks parema motivatsiooni ja konteksti õppimisele) ninge-keskkonna varasema kasutuselevõtu (millega jäime ise ajahätta seoses enda vähese kogemusega ja algselt väljavalitud keskkonna vahetamise vajadusega)  ja osalejate tugevama toetamise selle rakendamisel, kuna kõik ei saanud sellega siiski viperusteta hakkama

 

–          Oma arengu jätkuva toetamise vahendina nägid osalejad jätkukoolitusi metoodikast, eesti keelest ja oma sotsiaalse pädevuse arendamisega seotud teemadel ning koolikülastuste ja õpetajatevahelise koostöö jätkumist(Jätkukoolitus LAK-koolituse läbinud õpetajatele; omavahelised tunnikülastused; Jätkukoolitus meetodite kohta kogemusõppena; Ühised koosolekud teiste õpetajatega; Õpetaja sotsiaalsed oskused ja mõjutamine; tunnen, et selles osas vajan veel lisateadmisi). Meeldiva üllatusena oli hästi palju nimetatud supervisiooni ja nõustamist, mis viitab sellele, et õpetajad on teadlikud supervisooni ja nõustamise võimalustest ja vajalikkusest

(Nii superviisori kui koviisori abi oleks teretulnud; Nõustamine, mentorlus; Unistuseks, et supervisioon saab õpetaja elu osaks)

 

–          Grupiliikmed olid väga tänulikud koolitajatele ja motiveeritud oma arengu jätkamiseks

(Minu jaoks on see alles õppimise algus; Et see oli kõige toredam koolitus minu elus; Meie rühmale väga meeldis meie õpetaja suhtlemisoskus ning tema isiksus; Olen väga rahul, sest õhkkond oli sõbralik, meetodid olid uued, grupitöö oli aktiivne, palju kirjalikke materjale; Minu rahulolu on SUUREPÄRANE!: kõik on selge, arusaadav, palju materjale, proovisime paljusid meetodeid, suurepärane koolitaja; Minu jaoks oli huvitav, et ma ei karda rääkida; Minu jaoks oli oluline, et mina sain hakkama ja minu töökaaslased õppisid ka tulemuslikult; Kavatsen edasi õppida, toetada kolleege; Minu jaoks oli huvitav, et teadmisi sai harjutatud kursuse jooksul ja pärast sessiooni tahtsin katsetada seda nii kiiresti kui võimalik; Edu ja … õpilaste harimine on meie endi kätes. Sära silmis meeldis näha nii õpetajatel kui õpilastel)

 

–          Koolituselt lahkuti nagu ikka hästitoiminud koostööst, nimetati nii rahulolu kui kurbust, kuid kõige enam rõõmustas tegutsemisvalmiduse olemasolu(Rahulolevana, täis teoksil olevaid mõtteid; Ja loodan, et see ei olnud viimast korda; Positiivsete tunnetega, inspireerivate mõtetega, valmis tegutsema! Positiivse tundega; loodan, et tulevikus me veel kohtume!Olen veidi kurb, sest kõik on lõppenud. Aga rahul! Olen täielikult rahul, sain seda, mida tahtsin; Uute teadmistega, püüan rakendada oma töös niipalju kui võimalik; Tundega, et palju on õpitud, kuid palju on veel õppida; Kurva tundega, et midagi väga head ja kasulikku on otsas, aga uhketena, et oleme teinud kauni hüppe isiklikus arengus; Meie kooli hoiakutes on tänu koolitusele toimunud muutus ja tagasiteed ei ole! Õnneliku ja väsinuna. Tundega, et edasi tuleb praktiseerida ja katsetada ja tekitada sünergilisi koostöövõrgustikke)

Intervjuud LAK koolitajatega:

– miks on see teema sinu arvates aktuaalne ja vajalik just praegu, just kutseõppeasutuses?

Kutseõppeasutused on minu arust praegusel ajahetkel läbi elamas nö taassündi ja haaravd endasse kõik vajalikuma ja eesrindlikuma hariduse vallas ning leidmas oma kindlat kohta kõrgkoolidega ühes auväärses reas. LAK-õpe on end maailmas ja keelekümblusena meie riigis õigustanud ning aitab juurutada uut hariduse paradigmat, milleks on mitte ainult lõimitud aine ja keeleõpe vaid ka õpilaskesksus,kujundav hindamine jne

– kuidas õnnestus jõuda kursuse eesmärkideni?

Tänu tublile meeskonnatööle, eesmärgistades ja tehes vahekokkuvõtteid ,läbi aktiivõppemeetodite, juhtides õpiprotsesse, grupi arenguprotsesse ja isiksusliku arengu protsesse toetudes konstruktivistlikule õpiparadigmale

– mis oli Sinu jaoks üllatav/tore/kasulik töötades nende inimestega?

Inimesed olid avatud uuele, huvitatud nii enda kui ka oma õppeasutuse arengust, olid valmis panustama oma õppeasutuse arengusse, olid positiivselt ja koostöiselt meelestatud, uskudes nii enda kui ka õppeasutuse edusse,olid toetavad oma kolleegide suhtes.

********************************************

– miks on see teema sinu arvates aktuaalne ja vajalik just praegu, just kutseõppeasutuses?

Minu arvates aktuaalne ja vajalik teema kutseõppeasutuses oleks koostöö, sest just koolituse käigus ilmnes kui vähe tehakse omavahel koostööd ja ei osata/ ei taheta toetada üksteist.

– kuidas õnnestus jõuda kursuse eesmärkideni?

Mina võin ju oletada, et ma olen eesmärgid saavutanud, kuid jälle kõik sõltub koostööst – kas koolitatavad on altid koostööks, kas on motiveeritud tegema muutusi oma töös ja kuivõrd on valmis ise muutuma. Probleem võib tekkida inimesega, kes ei ole ise koolitusele tulnud vaid keda on kohustatud osalema koolitusel.

– mis oli Sinu jaoks üllatav/tore/kasulik töötades nende inimestega?

Oli tore, et inimesed olid LAK-õppest huvitatud, üllatas, et kohe püüti saadud teadmisi rakendada ja katsetada uusi meetodeid. Alati on innustav teha koostööd loovate inimestega.

 

Tegevus viidi ellu Euroopa Sotsiaalfondist rahastatava „Inimressursiarendamise rakenduskava“ prioriteetse suuna „Elukestev õpe“ meetme „Keeleõppe arendamine“ programmi „Keeleõppe arendamine 2011-2013“ raames koostöös Integratsiooni- ja Migratsiooni SA-ga „Meie Inimesed”.

EL_Sotsiaalfond_horisontaal