Alates novembrist 2011 kuni maini 2012 kestis projekt “Kujundav hindamine motivatsiooni mõjutajana“. Projekt teostus koostöös SA Innove ja Euroopa Sotsiaalfondiga (meetme “Kooli poolelijätmise vähendamine, haridusele juurdepääsu suurendamine ning õppe kvaliteedi parandamine” alameetme “Põhikooli ja gümnaasiumi riiklikele õppekavadele vastav üldharidus” raames).
Hindamisel on mitmeid eesmärke, kuid üks üldine ülesanne: aidata käivitada ja säilitada õppija motivatsiooni õpiprotsessis. Nüüd, kui kogu uus riiklik õppekava toetub õppijakesksele mõtteviisile, on ka hindamise mõiste laienenud ning õppija arengu toetamiseks lisandunud palju uusi võimalusi.
– Kes kujundab ja mida hindab?
– Kas hindamine on õppimise algus või lõpp?
– Mida võib õpetaja teha uutmoodi ja mis peab jääma nagu alati?
Projekti käigus läbisid 50 õpetajat Eesti erinevatest koolidest 80-tunnise koolituse kujundava hindamise teemadel.
Koolitusel said õpetajad leida palju praktilisi vastuseid küsimustele:
– Kuidas kujundav hindamine aitab tõsta õpilase vastutust oma õppimise eest ja säilitada igapäevast õpimotivatsiooni?
– Mida saab õpetaja teha selleks, et õpilased õpiksid oma õppimist
oskuslikult eesmärgistama ja hindama?
– Milliseid tagasiside- ja eneserefleksioonimeetodeid kasutada kujundava hindamise soodustamiseks?
Koolitused toimusid teo ja sõna kokkusobivuse printsiibil ehk: tehakse
seda, millest räägitakse. Õpe oli üles ehitatud samu põhimõtteid järgides, mis on sätestatud uutes riiklikes õppekavades. Osalejad kogesid ise kujundava hindamise olemust ja mõju. Osalejad said kujundavat hindamist ja motivatsiooni puudutavad materjalid ja kujundasid õpimapi oma enesearengu ja tegevuse toetuseks. Paljud käivitasid oma koolis õpigrupi kujundava hindamisega seotud teemade ja meetodite edasiarendamiseks.
Kujundava hindamise rakendamine koolis vastab õpetaja ammusele ootusele: õpilane hakkab ise oma õppimise eest vastutama ja õpetaja pääseb kohustusest seda tema eest teha.
Lisalugemist kujundava hindamise kohta:
Kujundav hindamine
“Numbrite küsimus koolis on käesoleval ajal põletavaks päevaküsimuseks tõusnud. Nende kõrvaleheitmine on peaaegu nagu pedagoogilise uuenduse sümboliks saanud, sedavõrd populaarne ja üldine on see nõue. Kus aga koolireformist juttu, seal puudutatakse tingimata ka numbrite süsteemi varjukülgi koolielus. Leidub isegi koole, kes oma uuenduspüüete karakteri-seerimiseks numbrite puudumise alla kriipsutavad. Küsimus on seda silmas pidades ka neile tähtis, mispärast tarvilikuks peame tema juures põhjalikumalt viibida, asja poolt ja vastu rääkivad arvamused läbikaalumisele võtta, et otsusetegemine kergem oleks.” – Peeter Põld “Kasvatus ja Haridus”, 1918
Kliki linkidel, et lugeda lähemalt kujundava hindamise kohta:
Kujundava hindamise teoreetilised probleemid ja neist tulenevad rakenduslikud järeldused – Aaro Toomela
Hindamise koolikorralduslikud lahendused: õpilase käitumise (sh hoolsuse) hindamine ja kujundav hindamine – Maria Jürimäe ja Anita Kärner
Koolituskutse info
Kliki siia, et lugeda lähemalt
Praktiline kursus õpetajale: kujundava hindamise mõju motivatsioonile
Hindamisel on mitmeid eesmärke, kuid üks üldine ülesanne: aidata käivitada ja säilitada õppija motivatsiooni õpiprotsessis. Nüüd, kui kogu uus riiklik õppekava toetub õppijakesksele mõtteviisile, on ka hindamise mõiste laienenud ning õppija arengu toetamiseks lisandunud palju uusi võimalusi. Kindlasti on esimesel uue RÕK-i rakendamise aastal kerkinud üles mitmeid küsimusi kujundava hindamise reaalse rakendamise kohta. Kes kujundab ja mida hindab? Kas hindamine on õppimise algus või lõpp? Mida võib õpetaja teha uutmoodi ja mis peab jääma nagu alati?
SA Omanäolise Kooli Arenduskeskus ja Avatud Meele Instituut kutsuvad üldhariduskoolide õpetajaid ja õppealajuhatajaid osalema praktilisel koolitusel „Kujundava hindamise mõju motivatsioonile”.
Koolitus toimub Euroopa Liidu struktuurifondide toel (rakendusüksus SA Innove) ja osalustasu on 25 eurot inimese kohta. Kursus kestab 4 x 2 õppepäeva (kogumaht 80 t, millest auditoorset tööd on 64). Kursused toimuvad 1-1,5 kuu tagant 2-s rühmas: üks Tallinnas ja teine Tartus. Koolituste vahepealset aega kasutatakse õpitud oskuste ja teadmiste praktiliseks rakendamiseks igapäevatöös ning ootame osalejalt ka oma väikese õpigrupi käivitamist koolis, et jagada õpitut kolleegidega.
Koolitusel leiab õpetaja palju praktilisi võimalusi vastuseks küsimustele:
– Kuidas kujundav hindamine aitab tõsta õpilase vastutust oma õppimise eest ja säilitada igapäevast õpimotivatsiooni?
– Mida saab õpetaja teha selleks, et õpilased õpiksid oma õppimist oskuslikult eesmärgistama ja hindama?
– Milliseid tagasiside- ja eneserefleksioonimeetodeid kasutada kujundava hindamise soodustamiseks?
Koolitused toimuvad teo ja sõna kokkusobivuse printsiibil ehk: tehakse seda, millest räägitakse. Õpe on üles ehitatud samu põhimõtteid järgides, mis on sätestatud uutes riiklikes õppekavades. Osalejad kogevad ise kujundava hindamise olemust ja mõju. Igaüks saab kujundavat hindamist ja motivatsiooni puudutavad materjalid ja kujundavad õpimapi oma enesearengu ja tegevuse toetuseks.
Kujundava hindamise rakendamine koolis vastab õpetaja ammusele ootusele: õpilane hakkab ise oma õppimise eest vastutama ja õpetaja pääseb kohustusest seda tema eest teha.
Koolituse I moodul toimub 25.-26. jaanuaril Tallinnas ja 17.-18. veebruaril Tartus. Osalemise soovist palume teada anda 16. jaanuariks. Registreerimiseks ja lisainfo saamiseks võtke palun ühendust Avatud Meele Instituudi koordinaatori Marita Taniga e-posti aadressil *protected email* või telefonil 7 428 777.
Kiirustage registreerimisega, kuna kohtade arv on piiratud!