HOOLIV KOOL-MUDEL PROGRAMMI TAUSTTAASTAVAD PRAKTIKAD3-AASTANE PROGRAMMOSALEVAD KOOLIDPROGRAMMIGA LIITUMINEUUDISKIRJAD |


HOOLIVA KOOLIKULTUURI MUDEL

2020.-2022. aastal arendas AMI (Avatud Meele Instituut) koos Leedu ja Inglismaa partneritega Erasmus+ projekti „Transforming Schools through Restorative Practices“ käigus välja tervikliku koolikultuuri mudeli HOOLIV KOOL, mille rakendamise abil saab kindlustada koolis teadlikult tervete, professionaalsete ja hoolivate suhete olemasolu igal tasandil.

Meie laiemaks visiooniks on tugevdada kõigi kooliga seotud inimeste tuumomadusi ja -oskusi, et tagada:

  • isiklik edenemine ja areng
  • viljakad, terved ja hoolivad suhted

Selle kõige tulemusena saab koolis toimuda parem, sügavam ja sisukam õppimine.

Tuumomadused, mida mudeli abil arendame (nii õpetajate, õpilaste kui ka lapsevanemate tasandil):

  • ENESETEADLIKKUS e suutlikkus olla osavõtlikult koos oma mõtete, tunnete ja tajudega
  • EMPAATIA e olla inimestele häälestunud, mõista seda, kuidas nad näevad maailma, kuidas nad end tunnevad, mida nad vajavad ja oluliseks peavad
  • PROAKTIIVSUS e suutlikkus võtta teadlikult initsiatiivi, vahetades vaatenurki ja olles teistega ühenduses
  • KOOSTÖISUS e osalemine laiemas suhete kontekstis (sh konfliktivahenduss jt. taastavad praktikad) ja panustamine ühisesse heaolusse
  • EHEDUS – vitaalsuse ja säilenõtkuse tugevdamine edenemismõtteviisi, eheda eneseväljenduse ja tänulikkuse harjutamise abil.

Mudeli aluseks on humanistliku psühholoogia väärtused ning see põhineb tunnustatud ja tõendatud praktikatele (taastava õiguse praktikad, grupidünaamika uuringud, T. Gordoni tulemusliku suhtlemise meetodid, kaasamismetoodikad, M. Rosenbergi vägivallatu suhtlemise põhimõtted, tegevuslikud meetodid, NLP jpm). Head suhted, võitja-võitja-mõtteviisile põhinev probleemilahendus, inimeste vajaduste mõistmine ja vastuolude ennetamine on igale koolile hädavajalikud, et luua baas õppimiseks ja igakülgseks arenguks.

Mudel tegeleb erineva tasandi suhetega: õpilane-õpilane, õpilane-õpetaja, õpetaja-õpetaja, õpetaja-juhtkond, õpetaja-lapsevanem jt. Koolide jaoks väljatöötatud stardipakett sisaldab erinevad protsessijuhiseid ja konkreetseid tööriistu (meetodeid, tegevuskirjeldusi) koolis rakendamiseks. Partnerkoolide meeskondi toetatakse selle rakendamises koolituste, supervisiooni ja koolikonsultandi toega vähemalt 3 õppeaasta jooksul. Samuti uuritakse rakendamise mõju. Tegu on strateegilise ja koolitervikliku mudeliga, mis tagab tulemuslikkuse ja läbimõeldud mõju igapäevasele koolielule.

Konfliktide heastamise oskused, ennetavad ja taastavad protsessid muudavad koolid turvalisemateks ja mõnusamateks kohtadeks ning võimaldavad võtta gruppidel ja inimestel paremini vastutust selle eest, mis nendega ja nende ümber toimub. See aitab õpilastel ja õpetajatel arendada ja igapäevaselt rakendada oma sotsiaal-emotsionaalseid oskusi ning paremini kaasata lapsevanemaid kui partnereid. Kõige selle tagajärjel tõusevad õpimotivatsioon ja akadeemilised tulemused.

3-aastase protsessi kirjeldus leiad siit: Tegevuskava koolidele