Projekti taust
Rahvusvaheline kogemus näitab, et taastaval õigusel (edaspidi TÕ) põhinevad lähenemised suhete hoidmisele, konfliktide lahendamisele ja kahjude heastamisele toob kaasa häid tulemusi nii konflikti osapooltele kui ühiskonnale laiemalt. Ka Eestis on praegu rakendamisel taastava õiguse kontseptsioon, mis sõnastab soovitused TÕ rakendamiseks erinevates valdkondades, sh haridus-ja noorsootöös.
Samas on Eesti haridussüsteemis on täna veel vähe sekkumisi, mida kasutada noorte õigusrikkumistele ja konfliktidele reageerimisel, ennetades seeläbi edasist riskikäitumist. On küll olemas mõned hetkel kasutusel olevad programmid n. Salliv kool, KiVa, VEPA, Väärtuskasvatuse kool jt, kuid mille kitsaskohana tuuakse välja just süsteemse rakendamise puudumist (Praxis 2021). Samas rahvusvaheline kogemus näitab, et taastava õiguse (TÕ) lähenemised ja meetodid on hariduses väga tulemuslikud (n. VERSO, NUBU, Trygg Læring, Transforming Conflict). Ja kuigi taastav õigus seostub Eestis ehk valdavalt õigusrikkumiste ja konfliktide konstruktiivse lahendamisega, siis tegelikult on TÕ praktikate süsteemne ja kooliterviklik rakendamine tervikmudeli kaudu oluline just hooliva koolikultuuri loomisel, kus põhirõhk on headel suhetel ja riskikäitumist ennetavatel tegevustel.
Positiivse õhkkonna, toetavate, professionaalsete suhete puudumist võib pidada mitmete Eesti hariduse valukohtade juurpõhjuseks:
- ALUSTAVAD ÕPETAJAD – alustavate õpetajate töömotivatsiooni säilimisel mängivad suhted erinevatel tasanditel olulist rolli (Merilin Meristo, 2016);
- KIUSAMINE – hoolimata mitmetest kiusamisvastastest programmidest, on sõltuvalt uuritud vanuseastmest Eestis iga viies, mõnes koolis või kooliastmes lausa iga neljas laps kiusuohver (KiVa). Kiusamine on aga juba tagajärg, mis näitab, et suhted ei ole korras;
- KOOLIST VÄLJALANGEMINE – koolist väljalangemise üheks põhjuseks peetakse sageli kehvasid suhteid ja konflikte klassikaaslastega.
Projekti vajalikkus
2020. aasta lõpus alustas SA OK Arenduskeskus ERASMUS+ projekti “Transforming Schools Through Restorative Practices” raames süsteemse koolitervikliku taastava õiguse praktikatel tugineva hooliva kooli mudeli väljatöötamist koos Leedu ja Inglismaa partneritega. Projektis osaleb Eestist 3 partnerkooli (Tartu Hansa Kool, Pärnu-Jaagupi Põhikool, Väike Werrone Kool), kes on alustanud mudeli piloteerimist, muuhugas läbinud rakendustiimide väljaõppe.
Mudeli süsteemine rakendamine on pikaajaline protsess ning nõuab jätkuvat tuge. Järgmise sammuna on oluline valmistada samades koolides ette õpetajad taastava õiguse praktikate rakendamiseks ning pakkuda koolidele jätkuvaid konsultatsioone süsteemse muutuse samm-sammuliseks ellukutsumiseks. Järgmise etapina on plaanis kaasata 3 uut kooli ning alustada nende rakendustiimide ettevalmistust, et taastava õiguse praktikate levik Eesti koolides pidevalt laieneks.
Lisaks sellele on täna Eesti haridusmaastikul puudu ka koolitajatest-konsultantidest, kes koole muutuste protsessis asjatundlikult mudeli rakendamisel toetaks. Seetõttu õpib projekti raames välja 10 uut koolitajat, kes haridusmaastikul lisaväärtust saavad luua.
Käesolev projekt on oluline samm TÕ praktikate rakendamisel ja levikul Eesti koolides. Põhjalik koostöö pilootkoolidega võimaldab käivitada praktilise ja reaalsel kogemusel põhineva koolitervikliku mudeli, analüüsida selle mudeli mõju ning viia seda teadmist ja kogemust ka teistesse koolidesse. Läbi kolme pilootkooli kogemuse ja teavitusürituste on võimalik tutvustada TÕ praktikaid laiemale kogukonnale.
Projekti eesmärgiks on valmistada ette kolmes koolis õpetajate meeskonnad taastava õiguse praktikate rakendamiseks. Lisaks sellele valmistatakse projekti raames ette koolitajad, kes haridusmaastikul on valmis töötama ning alustatakse järgmise kolme kooli rakendusmeeskondade koolitusega. Projekti raames valmivad vajalikud väljaõppeprogrammid (sh e-koolituse moodul) ning vajalikud tugimaterjalid.
PROJEKTI SIHTRÜHMADEKS ON:
- õpilased
- koolide töötajad
- koolitajad
- kogukond ja lapsevanemad
Hooliva Kooli mudelist saab lugeda täpsemalt siit: Hooliva Kooli mudel ja programm
1. ÕPETAJATE VÄLJAÕPE
- Õpetajate koolitused on vajalikud selleks, et kogu kooli õpetajad saaksid teadlikuks taastava õiguse aluseks olevast mõtteviisist, rahvusvahelisest heast kogemusest ja tekiks motivatsiooni neid praktikaid rakendada ka oma igapäevatöös. Koolitustel õpivad õpetajad praktilisi oskusi ja meetodeid, mille abil töötada igapäevaselt klassi tasandil heade suhete loomise, hoidmise, konfliktiennetuse ja –vahendusega ning individuaalsel tasandil ebakohasesse käitumisesse sekkumiseks. Samuti õpitakse kaasama lapsevanemaid konfliktilahendusse taastava õiguse praktikate rakendamise abil. Täiustatakse ka õpetajate suhtlemis- ja eneseregulatsioonioskusi, ning tegeldakse hoiakute arendamisega mis on aluseks meetodite rakendamisele.
- Kokku läbib väljaõppe vähemalt 60 õpetajat (3 gruppi a` 20 inimest).
2. KOOLITAJATE KOOLITUS
- Koolitajate väljaõpetamine on vajalik projekti jätkusuutlikkuse kindlustamiseks ja selleks, et taastava õiguse mõtteviisi ja praktikaid rakendavate koolide võrgustikku regulaarselt suurendada ja järjest enam õpetajaid ja koolitiime koolitada ning toetada terviklahenduste toimimist koolides.
- Kokku läbib koolitajate väljaõppe vähemalt 10 koolitajat.
3. RAKENDUSTIIMIDE KOOLITUS UUTELE LIITUVATELE KOOLIDELE
- Koolitused on vajalikud selleks, et koolisisene tiim õpiks koolitervikliku mudeli rakendamise protsessi eest vedama, saaks teadlikuks taastava õiguse aluseks olevast mõtteviisist, rahvusvahelisest heast kogemusest ja õpiks praktilisi oskusi konfliktiennetuse ja –vahendusega tegelemiseks. Juhiste ja tegevuskava abil saab tiim juhtida nii taastava õiguse mõtteviisi lõimimist koolis toimuvasse igapäevaellu kui ka koolisisest projektitegevuste kaardistamist, seiret ja tagasisidestamist.
- Kokku liitub projekti jooksul 3 uut kooli (kokku 18 osalejat).
4. TEADLIKKUSE TÕSTMISEGA SEOTUD TEGEVUSED
- Teadlikkuse tõstmiseks on oluline läheneda mitmetasandiliselt. Projekti jooksul toimub 2 suuremat teavitusüritust koolidele, kus on võimalik jagada mõju hindamise tulemusi, pilootkoolide reaalseid praktilisi kogemusi, tutvustada valminud materjale, e-koolituse moodulit jne. E-koolituse moodul (nö baasmoodul) on avatud ka teiste koolide õpetajatele, just eesmärgiga võimaldada tõsta teadlikkust ja ärgitada huvi ning valmisolekut taastava õiguse praktikate rakendamise vastu.
- Teine oluline teavitus toimub kogukonna tasandil. Koostöös koolitajatega ja konsultantidega kavandab iga osalev kool enda kogukonnas (sh lapsevanemad) teavitusplaani ning korraldab vähemalt ühe teavitusürituse, kus jagatakse kogemusi ja tutvustatakse taastava õiguse põhimõtteid ja meetodeid.Lisaks sellele viiakse läbi online infoseminar KOV-de esindajatele.
- Kokku osaleb kahel teavitusüritustel 60 inimest.
- Koolide poolt korraldatud kohalikel kogukondlikel teavitusüritustel 60 inimest.
- KOV esindajate infoseminaril 20 inimest.
5. MÕJU HINDAMINE
- Mõju hindamine on vajalik selleks, et saada teadlikuks valitud tegevuste kohasusest, tulemuslikkusest, täiustada väljatöötatud tegevusi ja materjale ning töötada välja uusi. Samuti selleks, et tutvustada ja levitada taastava õiguse mõtteviisi ja meetodeid haridussüsteemis laiemalt
Projekti tulemusena:
- töötatakse välja õpetaja koolituse programm ning koolitatakse kolme pilootkooli õpetajate meeskonnad, sh valmivad vajalikud tugimaterjalid ja e-koolituse moodul
- töötatakse välja koolitajate koolituse programm ning koolitatakse vähemalt 10 koolitajat, sh valmib koolitaja käsiraamat
- viiakse läbi koolitus kolme uue kooli rakendustiimidele, et toetada taastava õiguse praktikate levikut laiemalt Eesti koolides
- viiakse läbi 2 teavitusüritust Eesti koolidele, et tutvustada taastava õiguse rakendamise kogemusi koolides, mõju hindamise ja projekti tulemusi laiemale kogukonnale. Lisaks viiakse läbi 1 online infoseminar KOV-de esindajatele.
Projekti tegevuste tulemusena toetatakse süsteemselt kogu koolis hoolivate, konstruktiivsete ja terviklike suhete kujunemist erinevatel tasanditel. Terved ja professionaalsed suhted on baas, millele kogu koolikultuur üles ehitatakse. Vaid hoidvad ja konstruktiivsed suhted aitavad luua piisava stabiilsuse ja turvatunde, mis on oluline nii ebakohase käitumise, kiusamise ja õigusrikkumiste ennetamiseks ja vähendamiseks, distsipliiniprobleemidega tegelemisel, konfliktide juhtimisel erinevatel tasanditel kui kokkuvõttes õppimiseks piisava aja ja energia võimaldamisel.
Aprill 2024: Lõppes rakendustiimide koolitus, lähemalt lugeda SIIT
Detsember 2023: Hooliva Kooli perre lisandus viisteist uut konsultanti, lähemalt lugeda SIIT
November 2023: Hooliv Kool – mudel heaolurikka koolikultuuriga keskkonnaks saamisest, lähemalt lugeda SIIT
16.05.2023 Infopäev “Taastava õiguse arendamine Tartu linnas” Tartu Ülikooli raamatukogu konverentsikeskuse saalis FB
04.04.2023 Tartu linna haridusasutustele infopäev “Taastav õiguse arendamine Tartu linnas”
13.-19.2023 Konsultant-koolitajate õppekäik Suurbritanniasse ja kohtumine Belinda Hopkinsi, Caroline Newtoni (Transforming Conflict Ltd) ja Leedu kolleegidega (Mokymosi Mokykla)
01.03.2023 Hariduslaat “Õppiv õpetaja jääb ellu” Tartu Variku Koolis
23.11.2022 toimus Taastava õiguse mõttehommik
Projekti käigus töötas AMI arendustiim välja hulgaliselt materjale, mis hõlbustavad taastava õiguse praktikate rakendamist koolis ühtse koolitervikliku Hooliva Kooli mudelina.
Töötati välja
- 2 koolitusprogrammi (õppekavad, metoodika ja osalejamaterjalid), mille abil tagatakse mudeli järjepideva rakendamine
- e-koolitus osalevate koolide tervele meeskonnale, mis aitavad osalejatel saada suuremat pilti taastavast õigusest ja selle praktilisest kasutamisest koolis – LINK
- videomaterjal, mis tutvustab Hooliva Kooli mudelit –LINK ning osalevate koolide kogemusi – LINK
- koolitaja käsiraamat, mis sisaldab taastava õiguse aluseid ja Hooliva Kooli mudeli aluseks olevaid käsitusi ning juhiseid koolitaja-konsultandi rolli täitmiseks ning refleksiooniks – LINK
In English
Click here to read more
The goal of the project is to prepare teams of three schools for the implementation of restorative justice practices. In addition, within the project, trainers are prepared who are ready to work in the educational field, and the training of the implementation teams of the next three schools will begin. The necessary training programs (including the e-training module) and the necessary support materials will be prepared within the project.
The project’s target groups are:
- students
- school staff
- trainers
- community and parents
Acitivities:
1. TRAINING OF TEACHERS
Teacher trainings are necessary in order for the teachers of the whole school to become aware of the way of thinking underlying restorative law, international good experience. At the trainings, teachers learn practical skills and methods to work on a daily basis with the creation of relationships, conflict prevention and mediation at the class level and how to intervene in inappropriate behavior at the individual level.
They also learn how to involve parents in conflict resolution through the implementation of restorative law practices. The communication and self-regulation skills of teachers are also improved, and the development of mindset that is the basis for the implementation of the methods is being done.
In total, at least 60 teachers (3 groups of 20 people) will be trained.
2. TRAINING OF TRAINERS
The training of trainers is necessary to ensure the sustainability of the project and to regularly increase the network of schools applying restorative justice thinking and practices, and to train more and more teachers and school teams, and to support the functioning of whole school approach.
In total, at least 10 trainers will undergo trainer training.
3. TRAINING OF IMPLEMENTATION TEAMS FOR NEW JOINING SCHOOLS
The trainings are necessary so that the in-school team learns to lead the process of implementing the school-wide model, becomes aware of the underlying mindset of restorative law, good international experience, and learns practical skills for dealing with conflict prevention and mediation. With the help of instructions and an action plan, the team can manage both the integration of the restorative justice mindset into everyday life in the school, as well as the mapping, monitoring and feedback of project activities within the school.
A total of 3 new schools will join during the project (18 participants in total).
4. ACTIVITIES RELATED TO RAISING AWARENESS
It is important to take a multi-level approach to raising awareness. During the project, 2 major information events for schools will be held, where it will be possible to share the results of the impact assessment, real practical experiences of the pilot schools, present the finished materials, the e-training module, etc. The e-training module (so-called base module) is also open to teachers from other schools, precisely with the aim of raising awareness and stimulating interest and readiness in the implementation of restorative law practices.
Another important outreach is at the community level. In cooperation with trainers and consultants, each participating school plans an information plan in its community (including parents) and organizes at least one information event, where experiences are shared, and the principles and methods of restorative law are introduced. In addition, an online information seminar is held for representatives of local governments.
A total of 60 people will participate in the two information events.
60 people at local community outreach events organized by schools.
20 people at the information seminar for local government representatives.
5. IMPACT ASSESSMENT
Impact assessment is necessary in order to become aware of the appropriateness and effectiveness of the selected activities, to improve the developed activities and materials, and to develop new ones. Also in order to introduce and spread the way of thinking and methods of restorative justice in the education system more widely
As a result of the project’s activities, the formation of caring, constructive and comprehensive relationships at different levels is systematically supported throughout the school. Healthy and professional relationships are the foundation on which the entire school culture is built. Only supportive and constructive relationships help to create sufficient stability and a sense of security, which is important for preventing and reducing inappropriate behavior, bullying and violations of the law, dealing with discipline problems, managing conflicts at different levels, as well as allowing sufficient time and energy for learning.