Alates novembrist 2011 kuni maini 2012 kestis projekt “Kujundav hindamine motivatsiooni mõjutajana“. Projekt teostus koostöös SA Innove ja Euroopa Sotsiaalfondiga (meetme “Kooli poolelijätmise vähendamine, haridusele juurdepääsu suurendamine ning õppe kvaliteedi parandamine” alameetme “Põhikooli ja gümnaasiumi riiklikele õppekavadele vastav üldharidus” raames).

Hindamisel on mitmeid eesmärke, kuid üks üldine ülesanne: aidata käivitada ja säilitada õppija motivatsiooni õpiprotsessis. Nüüd, kui kogu uus riiklik õppekava toetub õppijakesksele mõtteviisile, on ka hindamise mõiste laienenud ning õppija arengu toetamiseks lisandunud palju uusi võimalusi.

– Kes kujundab ja mida hindab?
– Kas hindamine on õppimise algus või lõpp?
– Mida võib õpetaja teha uutmoodi ja mis peab jääma nagu alati?

Projekti käigus läbisid 50 õpetajat Eesti erinevatest koolidest 80-tunnise koolituse kujundava hindamise teemadel.

Koolitusel said õpetajad leida palju praktilisi vastuseid küsimustele:
– Kuidas kujundav hindamine aitab tõsta õpilase vastutust oma õppimise eest ja säilitada igapäevast õpimotivatsiooni?
– Mida saab õpetaja teha selleks, et õpilased õpiksid oma õppimist
oskuslikult eesmärgistama ja hindama?
– Milliseid tagasiside- ja eneserefleksioonimeetodeid kasutada kujundava hindamise soodustamiseks?

Koolitused toimusid teo ja sõna kokkusobivuse printsiibil ehk: tehakse
seda, millest räägitakse. Õpe oli üles ehitatud samu põhimõtteid järgides, mis on sätestatud uutes riiklikes õppekavades. Osalejad kogesid ise kujundava hindamise olemust ja mõju. Osalejad said kujundavat hindamist ja motivatsiooni puudutavad materjalid ja kujundasid õpimapi oma enesearengu ja tegevuse toetuseks. Paljud käivitasid oma koolis õpigrupi kujundava hindamisega seotud teemade ja meetodite edasiarendamiseks.

Kujundava hindamise rakendamine koolis vastab õpetaja ammusele ootusele: õpilane hakkab ise oma õppimise eest vastutama ja õpetaja pääseb kohustusest seda tema eest teha.

Lisalugemist kujundava hindamise kohta
Koolituskutse