AVALEHELE PROJEKTISTOSALEVAD KOOLID PROJEKTI KULG | PROJEKTI MATERJALID | IN ENGLISH |


 

Projekt: TAASTAVA ÕIGUSE PRAKTIKATE KOOLITERVIKLIK RAKENDAMINE

(Euroopa Majanduspiirkonna ja Norra finantsmehhanism 2022-2024)

Projekti taust

Rahvusvaheline kogemus näitab, et taastaval õigusel (edaspidi TÕ) põhinevad lähenemised suhete hoidmisele, konfliktide lahendamisele ja kahjude heastamisele toob kaasa häid tulemusi nii konflikti osapooltele kui ühiskonnale laiemalt. Ka Eestis on praegu rakendamisel taastava õiguse kontseptsioon, mis sõnastab soovitused TÕ rakendamiseks erinevates valdkondades, sh haridus-ja noorsootöös.

Samas on Eesti haridussüsteemis on täna veel vähe sekkumisi, mida kasutada noorte õigusrikkumistele ja konfliktidele reageerimisel, ennetades seeläbi edasist riskikäitumist. On küll olemas mõned hetkel kasutusel olevad programmid n. Salliv kool, KiVa, VEPA, Väärtuskasvatuse kool jt, kuid mille kitsaskohana tuuakse välja just süsteemse rakendamise puudumist (Praxis 2021). Samas rahvusvaheline kogemus näitab, et taastava õiguse (TÕ) lähenemised ja meetodid on hariduses väga tulemuslikud (n. VERSO, NUBU, Trygg Læring, Transforming Conflict). Ja kuigi taastav õigus seostub Eestis ehk valdavalt õigusrikkumiste ja konfliktide konstruktiivse lahendamisega, siis tegelikult on TÕ praktikate süsteemne ja kooliterviklik rakendamine tervikmudeli kaudu oluline just hooliva koolikultuuri loomisel, kus põhirõhk on headel suhetel ja riskikäitumist ennetavatel tegevustel.
Positiivse õhkkonna, toetavate, professionaalsete suhete puudumist võib pidada mitmete Eesti hariduse valukohtade juurpõhjuseks:

  • ALUSTAVAD ÕPETAJAD – alustavate õpetajate töömotivatsiooni säilimisel mängivad suhted erinevatel tasanditel olulist rolli (Merilin Meristo, 2016);
  • KIUSAMINE – hoolimata mitmetest kiusamisvastastest programmidest, on sõltuvalt uuritud vanuseastmest Eestis iga viies, mõnes koolis või kooliastmes lausa iga neljas laps kiusuohver (KiVa). Kiusamine on aga juba tagajärg, mis näitab, et suhted ei ole korras;
  • KOOLIST VÄLJALANGEMINE – koolist väljalangemise üheks põhjuseks peetakse sageli kehvasid suhteid ja konflikte klassikaaslastega.

Projekti vajalikkus

2020. aasta lõpus alustas SA OK Arenduskeskus ERASMUS+ projekti “Transforming Schools Through Restorative Practices” raames süsteemse koolitervikliku taastava õiguse praktikatel tugineva hooliva kooli mudeli väljatöötamist koos Leedu ja Inglismaa partneritega. Projektis osaleb Eestist 3 partnerkooli (Tartu Hansa Kool, Pärnu-Jaagupi Põhikool, Väike Werrone Kool), kes on alustanud mudeli piloteerimist, muuhugas läbinud rakendustiimide väljaõppe.

Mudeli süsteemine rakendamine on pikaajaline protsess ning nõuab jätkuvat tuge. Järgmise sammuna on oluline valmistada samades koolides ette õpetajad taastava õiguse praktikate rakendamiseks ning pakkuda koolidele jätkuvaid konsultatsioone süsteemse muutuse samm-sammuliseks ellukutsumiseks. Järgmise etapina on plaanis kaasata 3 uut kooli ning alustada nende rakendustiimide ettevalmistust, et taastava õiguse praktikate levik Eesti koolides pidevalt laieneks.

Lisaks sellele on täna Eesti haridusmaastikul puudu ka koolitajatest-konsultantidest, kes koole muutuste protsessis asjatundlikult mudeli rakendamisel toetaks. Seetõttu õpib projekti raames välja 10 uut koolitajat, kes haridusmaastikul lisaväärtust saavad luua.

Käesolev projekt on oluline samm TÕ praktikate rakendamisel ja levikul Eesti koolides. Põhjalik koostöö pilootkoolidega võimaldab käivitada praktilise ja reaalsel kogemusel põhineva koolitervikliku mudeli, analüüsida selle mudeli mõju ning viia seda teadmist ja kogemust ka teistesse koolidesse. Läbi kolme pilootkooli kogemuse ja teavitusürituste on võimalik tutvustada TÕ praktikaid laiemale kogukonnale.