SA Omanäolise Kooli Arenduskeskus alustab koostöös Sotsiaalministeeriumiga projekti „SOOTUNDLIKU ARENGUKESKKONNA LOOMINE KODUS JA KOOLIS“ läbiviimist.

Kui Eestis teha juttu võrdõiguslikkusest, siis tõuseb kujutlusse tihti irooniline ja stereotüüpne ettekujutus sellest, kuidas me nüüd jälle kõik ühesuguseks saama hakkame. Kuid kui edasi mõelda, mida see võrdõiguslikkus õige tähendab või tähendama peaks, siis jõuame välja igaühe individuaalsuse austamiseni – selleni, et meil kõigil on õigus saada koheldud vastavalt meile endile… Võrdväärsus pole ju Prokrustese säng, kus lühikesi pikkadeks venitada ja pikki lühikeseks pressida.

Gender-Equality-v-Gender-Equity

Ja kuidas see kõik võiks olla seotud kooliga?  Eks ikka sellega, et poisid peaksid koolis saama olla poisid ja tüdrukud tüdrukud, et naine saaks olla naine ja mees mees. Eesti koolides on jätkuvalt probleemid seoses õppeedukuse langusega ja käitumisprobleemidega kuni õpilaste koolist väljalangemiseni. Statistika näitab, et suur osa käitumisprobleemidest  on seotud poistega ning ka enamik põhikoolist väljalangenuid on poisid. Sootundlik arengukeskkond on vajalik selleks, et meil kõigil oleksid võrdsed võimalused olenemata soost.

MILLEKS?

Projekti tulemusena tõuseb erinevate sihtrühmade (haridustöötajad, lapsevanemad, koolitajad ja nõustajad) teadlikkus sugude temaatikast ning luuakse ja teostatakse laiapõhjaline ja jätkusuutlik tegevusprogramm, mis võimaldab osalejatel omandada praktilisi oskusi ja soodsaid hoiakuid sootundliku arengukeskkonna loomiseks poistele ja tüdrukutele.

KUIDAS?

Soovime, et põhjalikud teadmised sootundlikust arengukeskkonnast jõuaksid senisest suurema hulga inimesteni. Seetõttu läbivad SA OK Arenduskeskuse spetsialistid väljaõppe sootundliku õppekeskkonna loomise teemal ning MTÜ Perekoolitusühing Sina ja Mina koolitajad omakorda väljaõppe sootundliku vanemahariduse teemal.

Väljaõppe läbinud koolitajate abil viiakse läbi üldhariduskoolide sootundliku arengukeskkonna koolitusprogramm ja organisatsiooni supervisioonid. Programmi ja supervisiooni toel teadvustatakse koolidele erinevate õppekeskkondade võimalusi ja seoseid sooliste iseärasustega. Samuti õpivad koolid tundma praktilisi meetodeid, kuidas erisooliste laste õppekeskkonda rikastada ning oskusi ning oskavad uusi teadmisi oma igapäevatöös rakendada.

Sellele lisaks viiakse läbi sootemaatiliste vanemateõhtute programmid, mis aitavad tõsta lapsevanemate teadlikkust soolisest võrdõiguslikkusest ning ka nemad omandavad praktilisi oskusi ja soodsaid hoiakuid sootundliku kasvukeskkonna loomiseks.

Kogu projekti tulemusena valmib sootundliku hariduse ja kasvatuse mudeli kaks alaosa, millest üks on suunatud koolidele ning teine vanemaharidusele. Lisaks luuakse uusi õppematerjale, e-keskkond ning e-koolitus, miks kõik toetavad stereotüüpide murdmist ja võrdsete võimalustega arengukeskkonna loomist poistele ja tüdrukutele.

 

Projekti rahastatakse Norra toetuste 2009-2014 programmi „Sooline võrdõiguslikkus ning töö- ja pereelu tasakaal“ kaudu.

Estonian people’s low awareness of the principles of equal treatment of different genders have led to a situation where the prejudices, conservative and stereotypical expectations affect girls’ and boys’ choices of not only education but lead to differences in their subsequent socio-economic status and wider well-being.
The overall objective of the project „Creating gender-sensitive development environments at home and in classrooms„ is to increase the training capability, effectiveness and co-operation of The Center of Excellence in School Improvement Foundation and MTÜ Perekoolitusühing Sina ja Mina to promote gender equality. As a result of this project, the awareness of gender-related topics will increase among different target groups (educators, parents, trainers and counselors), and a broad-based and sustainable program will be created, which allows participants to gain practical skills and favorable attitudes towards gender-sensitive development environment for boys and girls.

The innovativeness of the project lies in its broad and systematic approach to creating gender-sensitive development environments. Educational staff, parents and other interested members of the community are all involved in programs aimed at shaping the attitudes and skills of adults surrounding boys and girls with different development needs.

 

 sotsiaalministeerium-logonor-logo